Sobota, 26 listopada 2022

Co robić, gdy popełnisz błąd w laboratorium?

29 maja 2022

Popełnianie błędów jest nieodłącznym elementem bycia człowiekiem. Każdy popełnia błędy, zarówno duże, jak i małe. Nie ma się czego wstydzić, bez względu na to, czy dopiero zaczynasz karierę naukową, jesteś kierownikiem laboratorium badawczego lub medycznego, czy też doświadczonym badaczem. Oto kilka wskazówek, jak reagować w przypadku popełnienia błędu w laboratorium.

Krok 1: Zatrzymaj się i pomyśl

Czasami pierwszym odruchem po uświadomieniu sobie, że popełniło się błąd, jest dokładne przemyślenie sytuacji. Ponieważ ludzie mają tendencję do przesadnego reagowania i natychmiastowego myślenia o najgorszym scenariuszu, może się wydawać, że dobrym pomysłem jest próba jak najszybszego naprawienia problemu. Jednak pochopny osąd, zwłaszcza pod przymusem pracy w ruchliwym laboratorium, może prowadzić do działań, które mają trwałe i potencjalnie tragiczne konsekwencje. Warto najpierw ocenić sytuację, zanim przystąpi się do realizacji protokołu lub całkowicie ją przerwie. Szybkie narysowanie serii wyników, które mogą wystąpić w wyniku błędu, nawet na luźnej kartce papieru, może pomóc w określeniu najlepszego sposobu postępowania w momencie popełnienia błędu.

Krok 2: Poprawianie notatek

Należy to zrobić jak najszybciej, aby mieć pewność, że błąd został właściwie odnotowany, nie pozostawiając wątpliwości co do szczegółów dokładnej natury błędu i tego, co mogło go spowodować. Nawet niewielki błąd, niezależnie od oczekiwanego wyniku, może mieć nieoczekiwany wpływ na wyniki testu. Jeśli przeprowadzasz test, nawet po wystąpieniu błędu, koniecznie musisz mieć pod ręką pełny opis błędu, aby właściwie ocenić wyniki. Posiadanie pełnego opisu ułatwi także znalezienie rozwiązań, aby błąd się nie powtórzył.

Krok 3: Poinformuj innych o błędzie

Jeśli w trakcie procedury wystąpi błąd, na ogół nie tylko Twoje interesy zostaną naruszone. Po dokonaniu oceny sytuacji najlepiej jest poinformować o tym innych, od których w największym stopniu zależą wyniki badań - przełożonego, kierownika lub innych pracowników laboratorium. Jeśli zajmujesz stanowisko kierownicze, ważne jest także, abyś dołożył wszelkich starań, aby uniknąć obwiniania osoby, która popełniła błąd. Niezależnie od tego, jak bardzo doświadczony jesteś, błędów, choć rzadkich, nie da się całkowicie uniknąć - jak mówi powiedzenie: "Błądzić jest rzeczą ludzką". Przypisywanie winy ma wiele negatywnych konsekwencji, m.in. zmniejsza prawdopodobieństwo, że pracownicy będą zgłaszać swoje błędy w przyszłości, a także powoduje niepotrzebny stres u innych osób. Otwarte środowisko pracy bardziej sprzyja szczerości niż takie, w którym pracownicy są karceni za popełnione błędy.

Krok 4: Omówienie błędu

Kolejną zaletą otwartego środowiska pracy jest to, że po popełnieniu błędu można przedyskutować jego przyczynę i znaleźć rozwiązanie, wykorzystując go jako doświadczenie. O ile nie jest to stosunkowo niewielki, jednorazowy błąd, nie wystarczy po prostu zgłosić go przełożonemu. Istnieją dwa powody, dla których należy przeprowadzić jakąś formę dyskusji między wszystkimi pracownikami i kolegami z laboratorium: 1) informuje to innych o rodzajach błędów, które mogą się zdarzyć podczas danej procedury, uświadamiając wszystkim ryzyko, oraz 2) umożliwia poznanie większej liczby punktów widzenia i pomysłów na opracowanie rozwiązań zapobiegających powtarzaniu się takich błędów.

Krok 5: Wdrożenie strategii, aby uniknąć powtórzenia tego samego błędu

Po opracowaniu strategii unikania błędów nadszedł czas na jej wdrożenie. Oznacza to aktualizację SPO, ksiąg laboratoryjnych, LIMS i wszystkiego innego, co wymaga zmian w protokole. Może to również oznaczać konieczność przeprowadzenia dodatkowych szkoleń; na przykład wprowadzenie etykiet z kodami kreskowymi lub nowego systemu LIMS w miejscu pracy może wymagać szkolenia, a następnie krótkiego okresu testowania w celu zapewnienia sprawnego działania. Kluczem do uniknięcia błędów jest konsekwencja w stosowaniu nowej strategii. Wszyscy muszą być na tej samej stronie, a w przypadku błędów krytycznych systemy, które wybierzesz do ich łagodzenia, powinny być na tyle szerokie, aby można je było zastosować do innych technik i procedur, zwiększając zdolność całego laboratorium do eliminowania błędów, a nie tylko jego niewielkiej części.

LabTAG firmy GA International jest wiodącym producentem wysokowydajnych etykiet specjalistycznych i dostawcą rozwiązań identyfikacyjnych stosowanych w laboratoriach.oraz dostawcą rozwiązań identyfikacyjnych stosowanych w laboratoriach badawczych i medycznych, a także w instytucjach opieki zdrowotnej.